De beste fitnessoefeningen voor thuis

fitnes schema voor thuis

In onze drukke maatschappij is het niet gek dat je maar weinig tijd en geld overhoudt voor de sportschool. Gelukkig hoeft dat je niet tegen te houden wanneer je meer wilt gaan sporten! Er zijn namelijk ook heel veel oefeningen die je gewoon thuis kunt doen, zonder dat je er speciale apparatuur voor hoeft aan te schaffen. Dat maakt de drempel om te beginnen wel heel laag!

Squats

Squats komen in bijna ieder fitnessprogramma voor, en niet voor niets. Ze zijn namelijk geweldig om je bovenbenen en billen te trainen, en je verbrandt er ook nog eens flink wat vet mee. Om een squat te doen, ga je eerst rechtop staan met ongeveer een schouderbreedte tussen je voeten. Laat je dan langzaam door je hurken zakken tot je dijen horizontaal staan, en kom dan iets sneller weer overeind.

 

Sit-ups

Hoewel de meeste mensen dit een vervelende oefening vinden, is hij geweldig effectief om je buikspieren te trainen. Je hebt er een fitnessmatje voor nodig, of iets anders zachts voor je rug. Let er wel op dat de ondergrond stevig is: een matras is niet geschikt. Leg je handen bij je oren en beweeg je hoofd geleidelijk naar je knieën. Laat je ook langzaam weer zakken. Het beste herhaal je deze oefening tot iets nadat je buikspieren beginnen te branden.

Push-ups

Ook hiervoor geldt weer: ze zijn weliswaar niet makkelijk, maar wel effectief. Als je de oefening echt te zwaar vindt, kun je op je knieën steunen in plaats van op je tenen. Zet je handen dan op schouderbreedte op de grond en laat je zakken. Je ellebogen bewegen daarbij opzij. Kom langzaam weer omhoog wanneer je gezicht zo’n 10 cm van de grond is.

 

Leg lifts

Deze oefening traint razendsnel je buik- en beenspieren. Ga weer op je rug op het yogamatje liggen en leg je armen wijd. Til vervolgens je benen een stukje op, het liefst gestrekt, maar gebogen mag ook. Hou ze een paar seconden daar en zet ze dan recht omhoog, zodat je tenen naar het plafond wijzen. Blijf twee seconden zo liggen, beweeg terug naar de eerste houding en hou ook die 2 seconden in stand. Vervolgens mag je je benen weer op de grond leggen.

 

Hardlopen

Strikt genomen is dit weliswaar niet helemaal in huis, maar je hoeft er in ieder geval niet voor naar de sportschool. Hardlopen is een ideale manier om je conditie te vergroten en calorieën te verbranden. Heb je last van je knieën? In dat geval kan fietsen net zo goed werken, zonder je kniegewrichten zwaar te belasten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *