Het uitzoeken van een Fitnessprogramma

train schema

Wanneer je een fitnessprogramma uitzoekt, zijn er allerlei factoren waar je rekening mee moet houden. Eén van de belangrijkste is de aard van de oefeningen: zijn ze samengesteld of geïsoleerd – met andere woorden, gebruiken ze meerdere spieren of wordt er maar één aparte spiergroep getraind? Over het algemeen wordt aangeraden om zo veel mogelijk samengestelde bewegingen te maken. Maar waarom eigenlijk?

 

Wanneer je beweging meerdere spiergroepen in beweging zet, worden niet alleen bekende spieren gebruikt: ook zwakkere, onderliggende spieren komen aan bod. Omdat deze doorgaans de zwakste schakel vormen, neemt de kracht hier door training relatief meer toe. Zo wordt dus je totale kracht veel groter, in plaats van alleen in de grootste spieren. Een bijkomend voordeel is dat ook je spiercoördinatie toeneemt. Dankzij samengestelde bewegingen kun je dus in het algemeen meer kracht produceren en weet je die ook nog eens beter te coördineren. Dat is niet alleen zichtbaar in de sportschool, je hebt er ook nog eens iets aan in het dagelijks leven.

Efficiënter

Samengestelde bewegingen maken het daarnaast mogelijk om heel efficiënt te sporten. Je kunt immers met veel minder oefeningen je hele lichaam trainen. En niet alleen ben je per sportsessie sneller klaar, je bereikt ook over langere periodes veel sneller resultaten wanneer je ook de onderliggende spieren traint. Verder verbruik je meer energie door samengestelde bewegingen te maken, omdat je hartslag sneller omhoog gaat wanneer er meer spieren aan het werk worden gezet. Wanneer je vet probeert te verliezen, zijn dit soort oefeningen dus ook veel efficiënter.


Meer spiergroei en coördinatie

Wanneer zijn geïsoleerde bewegingen geschikt?

Het is natuurlijk niet zo dat geïsoleerde bewegingen altijd slecht zijn. Voor beginners kunnen ze nog wel eens nut hebben, omdat ze vaak eenvoudiger uit te voeren zijn. Verder worden ze ook door bodybuilders gebruikt op specifieke spieren groter te maken. Bij geïsoleerde bewegingen gaat er namelijk geen energie naar zwakkere ondersteunende spieren, zodat de hoofdspieren veel efficiënter worden getraind. Ten slotte zijn er sporten waarvoor bepaalde spieren specifiek van belang zijn: dan kunnen geïsoleerde oefeningen nuttig zijn om precies die spieren te trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *